Psychologie barev aneb jak ji chytře využít v online marketingu

Psychologie barev aneb jak ji chytře využít v online marketingu

Marek Wiener

Marek Wiener

Publikováno 16. 10. 2025  |  Čtení na 3 min.

Možná jste o tom už také slyšeli. Barva, která reprezentuje vaši značku, může ovlivnit vnímání brandu a celkový úspěch firmy. Jedná se o tzv. psychologii barev, a proto vám v tomto článku jednotlivé barvy přiblížíme. A také se podíváme jaké barevné ladění zvolit, pokud chcete do byznysu vkročit tou správnou nohou.

Zásah na první dobrou

Barva je první věc, kterou lidé vnímají, ještě před samotným názvem firmy. Nicméně mozek si současně všímá i vizuální identity brandu jako je logo nebo design webu, a to hraje zásadní roli v marketingu. Proto je vhodné se v tomto tématu dobře zorientovat a nebát se sáhnout do firemních barev. Případně rovnou přistoupit k rebrandingu, pokud cokoli z dlouhodobého hlediska nefunguje.

Tipy na vhodné barvy dle oboru podnikání

Pojďme se podívat na základní dělení barev s ohledem na vhodnost použití. Nezapomínejme, že roli hrají i odstíny a jejich nuance.

🔴 Červená – energie, akce, impulz

Působí na první pohled velmi dravě, nicméně v psychologii je vnímána jako silná, vášnivá a aktivní. V praxi ji můžeme vidět například u oblíbených značek jako je Coca-Cola, Red Bull nebo Lego.

🔵 Modrá – důvěra, stabilita, technologie

Modrá se používá tam, kde se klade důraz na spolehlivost a důvěru. Proto ji nejčastěji potkáváme v bankovnictví, zdravotnictví, politice nebo B2B segmentu. Mezi známé značky patří Meta/Facebook, Nivea, Ford nebo Česká spořitelna.

🟢 Zelená – rovnováha, zdraví, příroda

Zelená je vhodná pro firmy s akcentem na ekologii a zdraví. Najdeme ji zejména v potravinářství, farmacii či „zelených“ oborech. Typickým příkladem jsou firmy jako Greenpeace, Spotify, Flixbus nebo třeba Starbucks.

🟡 Žlutá – optimismus, kreativita, hravost

Žlutá je barvou optimismu. Využívá se všude, kde se má zdůraznit hravost a přátelství. Známe ji například od značek jako je IKEA, McDonald’s, Nikon nebo SAZKA.

Černá – luxus, síla, minimalismus

Černá působí inspirativně a elegantně. Uplatní se tak často v beauty a módní oblasti, technologiích nebo u automobilek. Příkladem může být Notino, Apple, Nike, Lexus, BMW a další.

🟣 Fialová – kreativita, spiritualita, originalita

Tato barva se řadí mezi ženskou barvu. Často ji volí brandy zaměřené na ženy, ale dokáže skvěle fungovat i mimo tento rámec. Dominantní fialovou můžeme vidět u značek jako je třeba Milka, Yahoo, Wizzair nebo Košík.cz.

Barvy jsou v marketingu zásadní. Kromě hlavní brandové barvy hrají důležitou roli i konverzní odstíny – ty mají zaujmout, přitáhnout pozornost a přimět návštěvníka k akci. Právě jejich kontrast rozhoduje o tom, jak potenicální zákazník na webu zareaguje.

Chcete-li, aby vaše značka opravdu prodávala, zamyslete se nad vaší vizuální identitou a nebojte se případně přizvat na pomoc brandového specialistu.

Barvy rozhodují víc, než si myslíme 🎨💡. Pošlete článek dál a dejte vědět ostatním, že správné barvy mohou rozhodovat.