Práce copywritera v době umělé inteligence?
Kateřina Třísková
Publikováno 11. 10. 2025 | Čtení na 5 min.
Zahoďte obavy a využijte její výhody
Umělá inteligence hýbe světem už nějaký čas a přirozeně ovlivňuje mnoho oborů. Proto se automaticky nabízí otázka – nevymýtí tato moderní technologie některé pracovní pozice? Já, jakožto copywriter, stále věřím, že ne. Jisté ale je, že naši práci ovlivní, což vnímám už teď. Pojďme se tedy podívat, jak AI zasahuje do procesu tvorby textů a jak se může práce copywritera vyvíjet do budoucnosti.
S čím může copywriterovi AI pomoct?
S oblibou říkám, že umělá inteligence je dobrý sluha, ale zlý pán. Šetří velké množství času, kterou bych při psaní pro klienty MarkMedia musela jinak věnovat rutinním činnostem. Místo dlouhého vyhledávání a přípravy podkladů mi ChatGPT výsledky svižně předloží doslova za pár sekund. A pomáhá mi i v dalších oblastech. Zázrak? Ani ne, spíš jen realita současného marketingu.
- Vyhledávání informací –AI je velikou úlevou zejména při vyhledávání informací k tématu, rešerší a zdrojů. V cuku letu umí připravit přesně takové podklady, které jsou ke tvorbě daného textu potřeba.
- Osnova – Pokud mě čeká náročnější či delší text, pomůže mi sesumírovat myšlenky a navrhnout logickou osnovu a postup. Ideální třeba pro přípravu případových studií.
- Shrnutí textů – To považuju za vůbec největší přínos. Umělá inteligence vypíchne z několikastránkových podkladů ty největší highlighty a přehledně je shrne do odrážek. S těmito esenciálními informacemi pak mohu začít okamžitě pracovat, a ušetřím tak hodiny práce.
- Návrhy nadpisů a claimů – Kreativita se umí občas pekelně unavit, takže když mi dochází nápady, nechám si ráda poradit originální titulek nebo poutavý post na sociální sítě. Většina z nich rozhodně nejsou hotové myšlenky, ale vždy mě vhodně inspirují a díky nim pak lépe doladím finální text.
- Doplňování vět a rozšiřování myšlenek – Někdy mi chybí pár vhodných slov k dokončení odstavce nebo závěru článku. Případně potřebuji dorozvinout nápad, abych se mohla posunout dál. I takové návrhy mi mohou ulehčit práci.
- Vyhledávání synonym – To je kapitola sama pro sebe a že se dá na hledání vhodného synonyma snadno zaseknout. Zeptám se tedy „GiPiTiho“ a ten mi tipy na slova se stejným či velmi blízkým významem vysype z rukávu rychlostí blesku.
- Stylistika – Není tenhle odstavec moc kostrbatý? Nestálo by za to článek lehce zkrátit a očistit od přebytečného balastu? Na tohle je AI dobrá pomocná ruka a její rady si ráda vyslechnu.
Jaká jsou její slabá místa?
Umělá inteligence je prostě stroj. Pracuje se vzory, algoritmy, učí se zkušeností. Ale vždy bude postrádat hlubší empatii, lidskost a schopnost rozpoznat jemné významové nuance. Hodí se tady ironie, nebo je to už přes čáru? To zkrátka nepozná a k tomu bude stále potřeba člověk z masa a kostí.
AI navíc dokáže i solidně chybovat, protože se učí na principu pravděpodobnosti a musí se neustále trénovat. Často také nemá dostatek relevantních dat k danému tématu a chyba je pak hned na světě. Jako pomocného korektora ji tedy rozhodně nevyužívám, protože mi vygenerovala už několik zásadních pravopisných chyb. Počítejte také, že umělé inteligenci chybí určitá osobitost – umění naladit se na cílovou skupinu, tón značky, její vize či hodnoty. ChatGPT sice vyplivne perfektní obecný text, ale autenticitu daného brandu mu už nevdechne.
Role copywritera se mění, ale nemizí
Svět ve spárech umělé inteligence zatím neznamená konec copywritingu. Jen se tato práce mění. Copík už není hlavně dělníkem textu, ale stává se i kreativcem, stratégem, editorem a tvůrcem emocí. Bude-li využívat výhody AI a zároveň si bude vědomý jejích nedostatků, jeho práce bude stále smysluplná, a to nejen pro něj, ale i pro klienty a v rámci marketingu obecně. Náplň jeho práce se bude vyvíjet směrem k hodnotám, které se nedají snadno automatizovat, jako je originalita, empatie, autenticita nebo budování vztahů.
Umělou inteligenci je tedy třeba brát jako výzvu a příležitost, podobně jako kdysi zahýbaly světem obrovské technologické pokroky v době průmyslové revoluce. Uvidíme, jak bude marketing a práce copywritera vypadat za několik let, ale pořád věřím, že zkušení profesionálové zůstanou a o svou práci nepřijdou.
Znáte někoho, kdo píše texty nebo experimentuje s AI při psaní? Pošlete mu tenhle článek – možná v něm najde pár nových triků, jak si práci ještě víc ulehčit.